دسته‌بندی نشده

هر آنچه از بنزین و تفاوت های انواع بنزین باید بدانیم

بنزین برای روشن شدن و حرکت خودروها الزامی است. در ایران بنزین های مختلفی در جایگاه ها عرضه می کردد که هر کدام از اینها دارای عدد اکتان و کیفیت مختلفی می باشند. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی انواع بنزین و تفاوت های آن پرداخته‌ایم تا با این مبحث کاملاً آشنا شوید.

اگر با خودروها سر و کار داشته باشید، قطعاً می دانید که بیشتر آنها از بنزین (Gasoline) استفاده می کنند. حتی اگر این کار را نکرده باشید، به احتمال زیاد کلمه بنزین را اینجا و آنجا شنیده‌اید. اگرچه بسیاری از افراد با اصطلاح بنزین آشنا هستند، اما بیشتر آنها نمی دانند “انواع بنزین” کدامند، چه تفاوت هایی باهم دارند و رنگ های بنزین به چه معناست. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی انواع بنزین پرداخته ایم تا هر آنچه که از بنزین و تفاوت های انواع آن باید بدانید را به شما انتقال دهیم. پس تا پایان این مطلب همراهمان باشید.

بنزین چیست

بنزین نوعی مایع است که در احتراق داخلی بسیاری از موتورها استفاده می شود. احتراق به عبارت ساده، سوزاندن یک ماده که در این مورد بنزین است می باشد. این فرآیند باعث حرکت در ماشین و سایر وسایل نقلیه می شود. بنزین اساساً سوختی است که کارکرد موتورها را تسهیل می کند.

بنزین معمولاً از طریق تقطیر جزیی از نفت خام استخراج می شود. این فرآیند در پالایشگاه های نفت انجام می شود که به خاطر پیچیدگی فرآیند تقطیر آن می باشد

مهم ترین تفاوت بنزین سوپر و معمولی، عدد اکتان آنها می باشد و در اصل این عدد نشان دهنده تفاوت کیفیت دو بنزین می باشد. به طور کلی، عدد اکتان معیاری برای نشان دادن مقاومت سوخت در برابر پیش احتراق است و این عدد توانایی متراکم شدن سوخت را نشان می دهد. پس نتیجه می گیریم که هرچقدر عدد اکتان بنزین بالاتر باشد، بنزین توانایی متراکم شدن بیشتری دارد و مقاومت آن در برابر ضربه یا پیش احتراق بالاتر است.

 بنزین سوپر عدد اکتان بالاتری نسبت به بنزین معمولی (بنزین یورو ۲) دارد که منجر به بالا بودن کیفیت بنزین سوپر شده است. هر کدام از این دو نوع سوخت مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که به طور مثال بنزین معمولی دارای قیمت کمتر، دسترسی آسان تر و معایبی همچون درجه بالای آلایندگی و احتمال آسیب به موتور خودرو را دارد. در نقطه مقابل، بنزین سوپر دارای مزیت های مانند افزایش عملکرد موتور، آلودگی کمتر و افزایش عمر قطعات خودرو را داراست ولی دارای معایبی نیز می باشد که عبارتند از قیمت بالاتر و دسترسی سخت تر.

بنزین سوپر به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند

یکی از دلایل عمدهٔ آلودگی هوای کلان شهرها تردد بیش از حد خودروها و ترافیک است، کیفیت و نوع سوخت خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند، تاثیر مستقیم بر روی میزان آلودگی هوا دارد. بنزین‌هایی با اکتان بالا باعث تمیزی سیستم سوخت‌رسانی و عملکرد بهتر خودرو می‌شوند و در نتیجه آلایندگی خودرو را کاهش می‌دهد.شما با انتخاب نوع سوخت خودروی شخصی‌تان می‌توانید به داشتن هوای پاک کمک کنید. خودروی دیزلی یا بنزینی؟ بنزین سوپر و یا معمولی؟ انتخاب با شماست. برای اطلاع از تفاوت میزان آلایندگی خودروهای دیزلی و بنزینی در مقالهٔ تفاوت ماشین بنزینی و دیزلی همراه خودرو بانک باشید.

دلیل دیگری که باعث کاهش آلودگی هوا با استفاده از بنزین سوپر می‌شود، یک قانون اقتصاد است که بیان می‌کند با افزایش قیمت هر کالایی تقاضا و مصرف آن کالا کاهش پیدا می‌کند، این قانون اقتصادی در مورد بنزین سوپر هم صادق است، اگر شما از بنزین سوپر استفاده کنید، گران بودن قیمت بنزین سوپر نسبت به بنزین‌های معمولی، باعث کاهش استفاده بی رویه از خودرو و در نتیجه کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا می‌شود. آیا بنزین سوپر باعث افزایش سرعت می‌شود؟

این فرضیه وجود دارد که استفاده از بنزین سوپر باعث بهبود عملکرد موتور و افزایش سرعت خودرو می‌شود. اما این فرضیه تا حد زیادی درست نیست.

اگر سازنده خودرو عدد اکتان بنزین معمولی را برای خودرو در نظر گرفته باشد، استفاده از بنزین سوپر تاثیری بر افزایش سرعت و شتاب خودرو ندارد، در حقیقت، عکس این قضیه احتمال دارد. زیرا سوخت با اکتان بالاتر از نظر فنی انرژی کمتری نسبت به سوخت با اکتان پایین‌تر دارد. قدرت تراکم بالای بنزین سوپر به دلیل استفاده در یک پیشرانه مناسب است و خود بنزین سوپر قدرت بالاتری ندارد. به همین دلیل استفاده از بنزین معمولی خودرو عملکرد بهینه‌تری خواهد داشت.

از سوی دیگر، اگر سازنده خودرو بنزین سوپر را برای پیشرانه خودرو پیشنهاد داده باشد، استفاده از بنزین معمولی به دلیل اکتان کمتر یا قدرت تراکم کمتر، قدرت پیشرانه را کاهش می‌دهد.

گاهی افراد به دلیل بار روانی این جریان فکر می‌کنند استفاده از بنزین سوپر باعث افزایش سرعت و قدرت موتور شده است. آن‌ها پول بیشتری پرداخت کرده‌اند، در نتیجه باور دارند که خودرو عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

روش تشخیص بنزین سوپر و معمولی چگونه است؟

فاکتور‌های مشخصی برای شناسایی بنزین سوپر از معمولی وجود دارد. باتوجه‌به نکات زیر به‌راحتی این دو را از هم تشخیص می‌دهید.

تفاوت رنگ: رنگ بنزین معمولی صورتی مایل به قرمز و رنگ بنزین سوپر سبز و سفید است.

تفاوت نوع گاز: گاز خارج شده از باک بنزین معمولی دور آن را چرب می‌کند، اما گاز خارج شده از بنزین سوپر خشک است.

بعضی از افراد سودجو با ترکیب بنزین معمولی با بنزین سوپر به دنبال سود بیشتر هستند. اگر از جای جدیدی بنزین سوپر می‌زنید حتما رنگ و گاز آن را چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *